21 februari 2014

Mammamage.

Först nu, efter tredje barnet, har jag förstått vad en mammamage är. Diastas heter det på fint språk. Det är när magmusklerna delar på sig när man är gravid. Det gör det för (nästan) alla, för att barnet ska få plats. För de flesta läker magmusklerna ihop efter förlossningen. Det kan ta några månader.

Men för vissa läker det inte ihop. Eller så tar det längre tid. Mina magmuskler är fortfarande delade men jag tränar för att dels få dem att gå ihop och dels för att lära mig använda de djupare magmusklerna och på så vis undvika det som diastas kan ge upphov till; ryggont, mag- och tarmbesvär, oförmåga att stabilisera magen och för min del, putande mage.

Jag har en putande mage. En mammamage. Det har jag haft sen efter Bella men det är först nu som jag förstår varför. Jag kan gå ner hur mycket som helst i vikt (typ) men ändå ha en putande mage som gör att jag ser tjockare ut än vad jag är. Mina magmuskler orkar inte hålla in magen hela dagen. Jag ser smal ut på morgonen men på kvällen putar magen igen. Typiskt kännetecken för mammamage.

Sedan ett par månader tillbaka har jag börjat träna detta, via en app som heter just Mammamage. Den finns att köpa på Google play/App store för ca 25 kr. Där börjar man från grunden med att dra in magen på rätt sätt. Det är även knipövningar inbakat i det hela. Man börjar på nivå 1 och när man har gjort den 10 ggr får man göra ett test, klarar man det får man börja på nivå 2. Good shit. Gränssnittet och bilderna är väl inte hundra men det är en bra app för dig som behöver lära dig att använda magmusklerna på rätt sätt.

Min diastas har blivit bättre. Den är inte lika djup och inte lika lång. Men det är inte helt bra än och jag märker att jag fortfarande använder magmusklerna fel. till exempel när jag ska resa mig upp från liggande. I stället för att suga in magen så trycker jag ut den, vilket syns som en lång bulle på magen.  I vardagen har jag numera mer koll på mina magmuskler nu och är mer medveten.

Medan jag ännu är inne på ämnet, och så att ni inte gör samma fel som jag. Plankan är inte rätt sätt att träna magen i detta läget. Dessutom finns det överhuvudtaget ingen vits med att göra plankan längre än 1 min eftersom det inte är så man någonsin använder magmusklerna. Man blir bara bra på att göra planka. Dynamiska plankor är i så fall bättre, om man till exempel gör på en pilatesboll, så att man måste hålla balansen. Men inte för mammamagar som putar ut, bara för de som kan hålla in magen och spänna på rätt sätt.

Apropå det här med att känna sig tjock. Jag har gått ner alla graviditetskilon, och några till. Det gick rätt fort den här gången, väldigt fort faktiskt. Abbelito åt ju som en häst. Så efter knappt 1månad var jag tillbaka där jag var innan graviditeten, 69 kg. Efter två månader var jag där jag var innan Frida, 67 kg och sedan september ligger jag på 65-66 kg. Med mina 178,5 cm så är jag förstås långt i från tjock.

Jag har dessutom varit med i en studie, från v 12 i graviditeten, och som ska pågå till Abbe är 18 månader. Där har jag fått mäta min fettprocent med olika metoder, tre gånger under graviditeten och en gång nu efteråt. Senast, när Abbe var halvåret låg jag på en fettprocent på 22% med den mest tillförlitliga metoden och något lägre på en fettvåg. Så, jag är inte tjock. Men jag tycker att jag ser tjock ut, på grund av putmagen.

Jag vet att många andra tjejer känner likadant. Kanske att några av er inte heller har förstått varför. Nu vet ni, och det finns hjälp, det finns något att göra åt det. Läs mer på Mammamage eller sök på Lofsans blogg, hon har skrivit mycket om det och har massor med övningar som passar att göra hemma.

Till slut. Det här är egentligen utanför min komfortzon. Jag vill inte ha en massa kommentarer om att jag inte aaaallls ser tjock ut. Det är inte det handlar om. Jag skriver om det här för att fler ska bli medvetna om begreppet mammamage. För att fler ska lära sig att man kan göra något åt det, även om det har gått 1 år eller 15 år sedan du födde barn.

5 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp ämnet Anna! Jag har också mammamage har jag förstått så här när jag läst om det. Jag är platt på morgonen och ser höggravid ut på kvällen. Appen har jag laddat ner och behöver verkligen börja använda den. Tror att den även kan hjälpa mig att slippa kissa på mig varje gång jag är ute och springer intervaller eller lite fortare än rullatortempo. Heja oss med våra mammamagor!!!

    SvaraRadera
  2. Tack igen för tipset om mammamage-appen (och så mycket mer än bara tipset...)! Jag tränar, och känner att jag blir starkare, men ännu är det mycket kvar av delningen. Inte så djup, förutom kring naveln, men lång. Känner så igen mig i det du skriver om att ha en putande mage trots att jag är långt ifrån tjock, och hur det får mig att känna mig. Är glad att jag kan träna min mage på rätt sätt nu! Men, visst är det konstigt att det inte informeras om detta från mödravården? Hoppas på att de nås av mammamage-vågen med!

    SvaraRadera
  3. Bra att du skriver om det här. Jag har en bottenlös och bred diastas och är arg på alla inom sjukvård och träning som inte har informerat om detta. Inte ens när jag har frågat.
    Tummen upp och kram!

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer för att ni också delar med er!!! Det är jätteviktigt att vi hjälps åt att sprida detta.
    Kram finisar!

    SvaraRadera
  5. Alltså ärligt talat - har aldrig hört talas om det här förut, men det är ju precis så här min mage funkar!?! Smal (eller ja mindre put) på morgonen, efter lunch och framåt kvällen, gravid i 5 månaden :-D. Måste genast läsa på mer i ämnet och ladda ner appen! Varför skrev du inte det här inlägget för 3 år sen Anna *ler*

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!